Min gårdsbibel

Det finns en bok som är värd mer än andra böcker för mig i mitt arbete på gården med djuren. Och det är min Morfar, Mårtens, bok i husdjurslära från 1938.

När man har förkylda arbetshästar, en häst som ömmar på ett ben eller en svår kalvning på en ko. Den är helt enkelt en bibel för mig. Den är skriven på den tiden då djuren betydde liv eller död för den enskilde brukaren. Och huskurer var allmänt vedertaget.  Och var gång jag tar fram den och läser  minns jag hur morfar satt och läste i den. En gårdsbibel!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Min gårdsbibel

  1. Jonas skriver:

    Toppen att veta vilket förlag det är för att kunna söka efter den. Gillar gamla böcker om odling, djur, husbyggnad mm.

    /Jonas

    • allmogeliv skriver:

      Hej, De är lite svårt att veta förlag då jag inte har sista pärmen, den är så att säga rikligt använd. Men jag tror den är tryckt på Fylgia i Stockholm på -30 talet tror jag på uppdrag av Kungl Lantbruksstyrelsen.
      Tack för att ni läser bloggen, Mycke nöje // Fredrik, Sågkvarns Gård

  2. Gustav skriver:

    Vem är författare?

    • allmogeliv skriver:

      Hej, svårt att se vem som författat, men de är tre st som skrivit och två av dem är, Axel Helmenius och Gösta Woldmar Sen är det en till men de är svårt att se, kan stå Rydå något.

      • kgb35 skriver:

        Jag beställde denna på antikvariat.net, det fanns fler:
        BJÄRESTEN, INGER M FL. HUSDJURSSKÖTSEL. LTs förlag, Stockholm 1969
        En senare upplaga om det är samma bok, hoppas det blir intressant läsning.

Kommentera

