Första höstdagen

Första höstdagen…

Det är höst!

Ett lugn sprider sig på Sågkvarn.
Elden sprakar i köksspisen, och jag sitter i köket och ägnar mig åt vapenvård och lyssnar på lugn musik.
Något jag borde göra oftare tror jag… 

Men som en gammal farbror sa, i det första jaktlaget jag var med i, runt 18 årsåldern. (Men jag var med och sprang i skogen med morbror långt innan dess.)

”-Skiten i pipa, pöjk, den skjuter du ju u i näste smäll!
-Du vet allr’i va den där smörja gör män’a?
– Nä, lätt ett va du… ”

Ja du ”Nisse” jag saknar våra söndagsjakter fram på hösten.
Fanns väl ingen som du, som kunde få upp en hare så fort, utan hund!!!

Hans stora 47.or i snön gjord gällande att haren var snart i antågande.
Och om vi hade med oss min morbror och hans stövare, och hunden inte fick upp något, så tog Nisse bössan på ryggen, vi ställdes ut på pass, och sen hörde man bara några knarrande steg i snön och sen var han borta. Som uppslukad av skogen och naturen. Med blicken vänd ner i snön och pipan i handen. 
De va lycka då. 
Och nästan jämt kom haren på utsatt tid och plats. 

Det var annorlunda att jaga med den generationen som fick jaga för att överleva. De som visste vad riktig hunger var om de inte fälldes något under jakten.
De visste och såg på naturen på ett helt annat sätt än vad vi gör idag.
Skogen var deras ”skafferi.”
De kunde ”tyda” naturen mycket bättre än vad jag någonsin kommer lära mig…
Men jag är glad över att jag fick vara med och lära mig med dom.

Nej, nu ska jag ha lite kaffe.

Ha en trevlig söndag!

// Bonnen

Det här inlägget postades i Fredriks kåserier och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Första höstdagen

  1. Fru Magda skriver:

    Jag hittade precis din blogg. Vilken trevlig upptäckt! Vilken fin beskrivning av jakten. Från en jägare till en annan.

    Hälsningar Fru Magda

Kommentera

